De lockdown uitzitten in Griekenland
13 april 2020Live op safari vanuit je woonkamer
21 april 2020Een rollercoaster ride terug naar huis vanuit Zuid-Amerika
“We waren in Uruguay toen het ineens allemaal heel serieus werd”
Wie zijn jullie?
Wij zijn Rogier (45), Irene (42), Lilou (12), Fileine (11) en Jolie (7).
Wat waren jullie reisplannen voordat het coronavirus zich verspreidde?
Wij waren een reis door Zuid-Amerika aan het maken van zes maanden. De eerste twee maanden verbleven we een tijdje op een plek in Buenos Aires waar de kinderen ook naar school gingen. Vervolgens vlogen we naar Colombia om vandaar uit met een camper naar Uruguay te rijden en het laatste stuk met openbaar vervoer naar Argentinië te reizen waar we op het vliegtuig naar Mexico zouden stappen en daar de vlucht naar Nederland te pakken. We waren al redelijk aan het einde van onze reis, want we zouden eigenlijk 24 maart naar huis vliegen. Dus wat dat betreft hebben we “geluk” gehad. Helaas zijn er nu zoveel gezinnen die hun reis moesten afbreken. Echt heel sneu.
Wanneer merkten jullie dat het virus een probleem ging worden voor jullie reisplannen? En waar bevonden jullie je op dat moment?
Wij waren op dat moment in Uruguay, waar het ineens allemaal heel serieus werd. Toen wij daar 10 maart aankwamen was er nog geen corona. Sterker nog, het eerste geval was net bekend in Argentinië. We volgden het nieuws in Nederland wel op de voet. Het plan was om onze reis van zes maanden relaxed af te sluiten aan het strand in Uruguay, maar helaas liep dat anders. Toen we in het kustplaatsje La Pedrera aankwamen hoorden we dat de grenzen van Argentinië gingen sluiten en dat zou een probleem zijn omdat wij nog vanuit Argentinië naar Mexico zouden vliegen om vanuit daar weer terug naar Nederland te gaan. Een dag later kregen we ook nog eens een mailtje dat onze vlucht van Buenos Aires naar Mexico was gecanceld, maar onze vlucht van Mexico naar Nederland op 24 maart zou wel gewoon nog doorgaan. We moesten ons plan dus wijzigen. Omdat er in Uruguay toen nog geen sprake was van een lockdown (er was op dat moment nog niemand besmet) besloten we om langer in Uruguay te blijven en voor een maand een huisje te huren bij het strand in Punta del Diablo.
“We hoorden horrorverhalen van andere reizigers die in verplichte quarantaine werden gezet door de politie.”
Welke beslissing hebben jullie uiteindelijk gemaakt en waarom?
We waren aan het rondreizen met een camper die we daar hadden overgenomen van een ander Nederlands gezin. Omdat we alweer bijna aan het einde van onze reis waren hadden we de camper weer te koop gezet en het plan was om hem dan in Uruguay achter te laten. Van La Pedrera reden we langs de stalling voor wat reparatiewerk aan onze camper om daarna door te rijden naar Punta de Diablo. Maar toen wij daar aankwamen vertelden de mensen van de stalling ons dat Uruguay drie dagen later volledig op slot zou gaan voor maar liefst twee maanden! Ineens werd het dus spannend. We hadden net besloten om een maand aan het strand in Uruguay te blijven. Wat gingen we nu doen? Punta del Diablo was nog zes uur rijden vanuit hier. Er moesten nog reparaties worden verricht waarvan we niet wisten hoe lang dat zou gaan duren en we voelden er weinig voor om op het kleine stukje campground bij de stalling te blijven, want dat zat echt in the middle of nowhere en had weinig faciliteiten op een douche en overdekt keukentje na…
Daarnaast hoorden we horrorverhalen van andere reizigers in Argentinië waar reizigers “gevangen” werden genomen door de politie om ze in verplichte quarantaine te zetten, heel eng. Tel daarbij op dat 14m2 met drie kinderen en geen faciliteiten ineens wel heel benauwend was én het idee dat we niet meer naar onze geliefden konden als dat nodig was… Nee, de beslissing was genomen; we wilden naar huis, en wel zo snel mogelijk.
Welke gevolgen heeft dit en wat doet dit met jullie en de kinderen?
We moesten dus aan tickets komen om zo snel mogelijk van Uruguay naar Nederland te vliegen. We hadden eerst nog gedacht om naar Mexico te vliegen, zodat we onze originele terugvlucht naar huis nog gewoon konden nemen aangezien die niet gecanceld was. Maar er gingen geen directe vluchten en 24 maart voelde ineens erg ver weg. In deze tijd dat het nieuws ieder uur veranderde wilden we niet nog een paar dagen in Mexico-Stad blijven met het risico dat ook zij ineens een lockdown zouden gaan en wij dan daar vast zouden komen te zitten.
Brazilië was het enige land dat nog niet in paniek was, dus we probeerden een vlucht te vinden via dit land. Na lang zoeken kwam ik een ticket tegen van 300 euro per persoon. Wij natuurlijk superblij, maar tijdens het boeken werd dit ticket ineens 250 euro duurder. Iedere keer als ik wilde betalen gaf het programma aan dat de vlucht niet meer voor deze prijs beschikbaar was en dus duurder werd. Super frustrerend! Maar uiteindelijk hebben we toch maar geboekt. Afwachten was geen optie. Nu konden we weg, dat was het allerbelangrijkste.
Twee dagen later stonden we op het vliegveld en denk je de stress gehad te hebben, maar toen kregen we een mail dat de vlucht van Spanje naar Nederland was geannuleerd. Toen had ik echt wel een hoop stress, want Spanje zit, zoals je weet, in totale lockdown. Ik plaatste een oproep op Facebook om eventueel in de buurt van Barcelona een huis te huren als we niet naar huis konden. De stress werd nog iets hoger toen bleek dat er heel veel mensen waren die wel wilden helpen, maar ons niet konden helpen omdat zij nu eenmaal ook niet de straat op mochten of iets mochten verhuren. De kinderen vonden het ook allemaal heel spannend, maar waren wel blij dat we op weg naar huis waren. Ondertussen hadden we ook gehoord dat Nederland haar grenzen had gesloten en er geen vluchten meer naar binnen konden. Aaaargh, nu was de paniek compleet! Maar goed in het vliegtuig konden we niet zoveel uitzoeken, dus probeerde ik het maar even los te laten. We hadden ook nog een stop-over in Brazilië van 20 uur en omdat het ons geen goed idee leek om de airport te verlaten boekten we een overnachting in het enige transithotel die er was die ook nog eens van de gebruik maakte van de situatie en de prijs verhoogd had naar 250 euro per nacht. Nou, moet ik zeggen dat ik blij ben dat we ons dit hebben gegeven om ook even bij te komen en een goede nachtrust te pakken.
Eenmaal aangekomen op het vliegveld in Barcelona zagen we op het bord dat er toch twee KLM vluchten vertrokken richting Amsterdam. Ook wisten we dat Nederlanders nog wel toegelaten werden in een vliegtuig, dus op naar de balie. We vroegen of we nog mee konden en… het kon! Op het moment dat we de tickets betaalden barstte ik in huilen uit… 5000 euro (!) kwijt in twee dagen, al die stress en natuurlijk het abrupte einde van onze reis, het kwam even allemaal samen. Maar veel tijd om hier bij stil te staan hadden we niet, we moesten een vlucht halen en we hadden nog 15 minuten. We hebben het gehaald en ik kan niet beschrijven hoe blij we waren toen we eenmaal in dat vliegtuig zaten.
“In een paar dagen tijd hadden we 5000 euro uitgegeven.”
Van wie hebben jullie steun gekregen?
We hebben contact gezocht met Cheaptickets, waar we onze eerste tickets geboekt hadden. Zij gaven geen gehoor. Pas in Nederland kregen we een antwoord wat niet het antwoord was op mijn vragen. We zijn daar nu nog mee bezig. Ook Aero Mexico hebben we proberen te bereiken, maar die hebben nooit meer gereageerd. Uiteindelijk is onze vlucht van Mexico naar Amsterdam gewoon door gegaan, dus zijn wij officieel een no-show. Ik denk dat we ons recht op het ticket kwijt zijn. Gek genoeg hadden we ook een vlucht met Vueling die geannuleerd werd, maar daarvan kregen we direct een voucher.
In Uruguay hebben we contact gezocht met de Nederlandse Ambassade in Argentinië. Helaas kregen we ook hier geautomatiseerde mails waar we op dat moment niet veel aan hadden. Toen we weg gingen kwamen er mails met de mogelijkheid een vlucht te boeken vanaf Buenos Aires naar Parijs. Maar wij konden sowieso niet in Buenos Aires komen, dus daar hadden we niet zo veel aan. Daarnaast waren die prijzen voor tickets sky high … 3000 euro per persoon en dat keer vijf! Ik was dus wel heel blij dat we tickets voor 550 euro per persoon naar Spanje wisten te bemachtigen. We hebben eigenlijk alles zelf geregeld. Een hele onzekere tijd waarin het nieuws per uur veranderde, de ene annulering de andere opvolgt en grenzen dicht gaan. Je maakt beslissingen op basis van halve informatie en je weet gewoon niet wat het gaat kosten en of het wel doorgaat. We hebben tijdens onze reis heel zuinig aan gedaan en nu in een keer moesten we 5000 euro uitgeven. Maar goed, uiteindelijk is het “maar” geld. We zijn thuis en gezond en dat is fijn. Ik kan het ook wel relativeren; onze situatie is zo erg nog niet, wij waren aan het einde van de reis. Ik ken zo veel gezinnen die hun wereldreis af moesten breken of net op het punt stonden te gaan of wel drie dure tickets moesten boeken om thuis te komen…
Oh en waar we wel echt veel steun aan hebben gehad waren al die lieve berichtjes via Instagram, Whats app en Facebook. En we kregen zoveel hulp aangeboden vanuit onverwachte hoek. Zelfs van mensen die ik niet ken! Dat is toch ontzettend mooi?
En hoe is het nu jullie weer in Nederland zijn?
Wij proberen zoveel mogelijk thuis te blijven. We hebben geen opdracht gekregen om thuis te blijven, maar we doen het wel. Ik ga er alleen uit voor de nodige boodschappen. Maar verder hebben wij nog niemand gezien, behalve dan via Skype. We wachten het allemaal af… net als de rest van Nederland. Wat ik wel fijn vind hieraan is dat ik langzaam weer kan wennen hier en niet direct in de ratrace hoef te stappen.
Kan de lezer nog wat betekenen voor jullie?
Nee, voor mij niet. Gelukkig konden we direct in ons eigen huis. Maar ik ken een heleboel gezinnen die terug moeten of inmiddels zijn en geen huis hebben. Dus als er een lezer is die iets weet; stuur me een pb 🙂
Wil je terugkijken welke avonturen ze hebben beleefd in Zuid-Amerika dan kun je ze op Instagram volgen @traveliciousfamilies. Ook beheert Irene een eigen platform op Facebook voor gezinnen die langere tijd op reis (willen) gaan. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een kijkje nemen op haar site www.traveliciousfamilies.com.
>> lees hier het verhaal van Leonie en haar gezin die hun roadtrip in Afrika moesten afbreken vanwege de corona pandemie
Heb je al een reisgids voor Zuid-Amerika gekocht?
Op zoek naar een handige rugzak voor kids?
Ken je deze Teva sandalen al met unicorn print?